Dlaczego warto pokochać dynię?

@TinaHorn

Dynia to jeden z najbardziej popularnych i ulubionych elementów jesiennej pory. Jest piękną dekoracją domu, ale także przepysznym i wartościowym składnikiem wielu dań i deserów, które z łatwością przyrządzimy w swojej kuchni. Dzięki swojej wszechstronności możemy wykorzystać ją w nieograniczony sposób. Jest pożywna, niskokaloryczna, smaczna i posiada mnóstwo substancji odżywczych, które mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Dlaczego warto pokochać dania z dyni?

@acalculatedwhisk.com

Zawiera dużą dawkę beta-karotenu

Podobnie jak ich pomarańczowi kuzyni: marchewka i słodki ziemniak, dynie są bogate w beta-karoten. Nasze ciało zmienia ten przeciwutleniacz na witaminę A, która jest niezbędna w funkcjonowaniu wielu mechanizmów w naszym organizmie. Witamina A odpowiedzialna jest za dobry wzrok, nasz system odpornościowy, prawidłową pracę układu rozrodczego, pracę serca, płuc i nerek. Jest więc niezwykle ważnym suplementem, dlatego powinniśmy zadbać o jej odpowiednie dawki przyjmowane wraz z pełnowartościowym pożywieniem.

Poprawia wzrok

Zaledwie jedna filiżanka dyni może zapewnić nam 200% zalecanego dziennego spożycia witaminy A, za co nasze oczy będą wyjątkowo wdzięczne! Witamina A pomaga zachować zdrowie oczu i poprawę widzenia, zwłaszcza w warunkach słabego oświetlenia. Nawet jeśli nie mamy żadnych problemów ze wzrokiem, warto pamiętać o zbilansowanej diecie bogatej w witaminę A, by działać profilaktycznie i zapobiegać nieprzyjemnym w skutkach objawom jej niedoboru.

@classygirlswearpearls.com

Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka

Witamina A obecna w dyni, przynosi kolejną ogromną korzyść dla naszego zdrowia – zmniejszone ryzyko wystąpienia niektórych rodzajów raka, takich jak rak płuc, czy prostaty. Badania pokazują, że ta korzyść pojawia się tylko wtedy, gdy dostarczamy witaminę A wraz z pożywieniem. Niestety sama suplementacja witaminy A nie zapewni nam takiej samej ochrony. Dlatego warto pamiętać o tym, by nasza dieta była zróżnicowana.

Skutecznie zwiększa odporność organizmu

Dynia oprócz beta-karotenu zawiera także spore ilości witaminy C, witaminę E, żelazo i kwas foliowy – wszystkie z nich wzmacniają układ odpornościowy. Wprowadzenie dyni do naszego menu może pomóc naszym komórkom odpornościowym lepiej działać, aby odpierać zarazki i przyspieszać regenerację, gdy organizm jest osłabiony. Może się to okazać wyjątkowo pomocne szczególnie w sezonie jesiennym, gdy jesteśmy narażeni na zmieniającą się pogodę, zarazki, bakterię i mniejszą aktywność fizyczną.

@punchbowl.com

Pomaga regulować ciśnienie krwi

Intensywny pomarańczowy kolor dyni jest również znakiem, że jest naładowana także cennym potasem. Ma to kluczowe znaczenie dla obniżenia ciśnienia krwi. Niesolone pestki dyni są również wypełnione minerałami i sterolami roślinnymi, które podnoszą poziom cholesterolu HDL (tak zwanego dobrego cholesterolu) i pomagają obniżyć ciśnienie krwi. Zatem dynia będzie doskonałym uzupełnieniem kuracji, jak i cennym elementem profilaktyki w dbaniu o nasze zdrowie.  Badania wskazują, że odpowiedni poziom potasu może obniżyć również ryzyko udaru, kamieni nerkowych i cukrzycy typu 2. Kolejny bonus: potas może również zwiększać gęstość mineralną kości, poprawiając zdrowie kości.

Pomoże utrzymać smukłą sylwetkę

Dynia jest bogata w błonnik, a przy okazji jest niskokaloryczna. Oznacza to, że sprawiają, że po jej zjedzeniu czujemy się najedzeni, bez dostarczania wysokiej ilości kalorii. Jeśli szukamy zdrowego sposobu na uzupełnienie naszej diety, bogata w składniki odżywcze dynia jest dobrym wyborem. Przyswajanie błonnika w diecie wspiera także zdrowie układu pokarmowego.

@tasty-yummies.com

Poprawia jakość snu

Pestki dyni zawierają tryptofan, aminokwas, który pomaga w wytwarzaniu substancji chemicznej zwanej serotoniną. Oprócz tego, że wpływa na poprawę naszego samopoczucia, serotonina odgrywa również kluczową rolę w utrzymaniu dobrego snu.

Pozytywnie wpływa na skórę

Moc przeciwutleniająca beta-karotenu w dyni działa pozytywnie w zwalczaniu przyczyn starzenia się skóry. Pomaga również złagodzić stany zapalne, dzięki czemu nasza skóra  i nasze ciało są w lepszej kondycji.

Tagi: , , , , , ,
by
Poprzedni wpis Następny wpis