Luksusowy dom mody Fendi należy do grona ukochanych marek Włoszek. Już od 1918 roku, kiedy został utworzony, słynie z niezrównanego szyku oraz wyrafinowania i w taki sam sposób rozpala wyobraźnię wszystkich amatorek mody. Jaka jest historia legendarnego Fendi i co stoi za jego gigantycznym sukcesem?
Pierwszy butik Fendi
Markę Fendi założyła w wieku zaledwie dwudziestu jeden lat bardzo utalentowana i nadzwyczaj przedsiębiorcza Adele Casagrande. Maleńki warsztat Adele, w którym można było nabyć niewielkich rozmiarów galanterię skórzaną, błyskawicznie zaczął cieszyć się ogromnym zainteresowaniem rzymskich elegantek.
Portfele i torebki projektowane przez Adele miały w sobie coś szczególnego, co wyróżniało ją wśród innych rzymskich warsztatów kaletniczych. Był to szyk, wielki kunszt wykonania, pełna prostoty nieprzegadana finezja i wytworność. Jednym słowem, kompilacja idealna, o którą wszystkim zamożnym Rzymiankom chodziło. Adele w sukcesie dopomogła także wyśmienita lokalizacja, w której otworzyła swój sklep, więc zachodziło do niego coraz więcej ludzi.
Posiadająca smykałkę do interesów młoda projektantka otworzyła potem kolejny butik, tym razem mający w ofercie futra. W latach trzydziestych nie stroniono od nich nawet w upalnym Rzymie. Mnóstwo osób uznawało je za synonim szyku, coś co powinna mieć w garderobie każda dbająca o wygląd kobieta. Gdy Adele wyszła za mąż za Eduardo Fendi, postanowiła zacząć sygnować wszystkie swoje projekty nowym nazwiskiem. Były to podwaliny pod legendarne modowe imperium.

Kobiece imperium
W 1946 roku do rodzinnej firmy, która zdobyła już we Włoszech rozgłos, postanowiła dołączyć najstarsza z pięciu córek Adele oraz Eduardo, Paola. Chociaż miała wówczas zaledwie piętnaście lat, stała się dla rodziców doskonałym wsparciem. Jej pełne świeżości idee jeszcze bardziej usprawniły funkcjonowanie firmy. Po śmierci Eduardo w 1954 roku, Fendi zarządzały same kobiety – Adele wraz ze swymi córkami. Założycielka domu mody porównywała je często do pięciu palców, podkreślając, że każda z nich wniosła do marki swój wkład i była nieoceniona.
Markę można było uznać na włoskim gruncie za bezprecedensowo innowacyjną. Wielką wagę przywiązywano w Fendi do modernizacji materiałów i unowocześniania galanterii. Nie szczędzono wielkich funduszy na rozmaite eksperymenty. Już w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych nie myślano tu wyłącznie o fantastycznym aspekcie wizualnym, ale i o komforcie noszącej.
Karl Lagerfeld projektantem Fendi
Jednym z najlepszych posunięć marki było zatrudnienie w 1965 roku projektanta Karla Lagerfelda, który przeprowadzał wraz z siostrami Fendi całkowitą metamorfozę ich kolekcji futer. Z ciężkich i niekomfortowych, zmieniono je w lekkie i bardzo wygodne – jednocześnie jeszcze bardziej pożądane przez spragnione luksusu Włoszki. Lagerfeld, który potem został głównym dyrektorem artystycznym Chanel, ze swoim jedynym w swoim rodzaju wyczuciem stylu, talentem i świetnymi pomysłami pomógł Fendi wznieść się na jeszcze wyższy modowy poziom. To on odpowiada również za projekt charakterystycznego logo marki, składającego się z dwóch liter F.
W latach osiemdziesiątych w Fendi projektowano już całe kolekcje mody. Piękne eleganckie i przyciągające wzrok niezwykłymi wzorami i kolorami maxi sukienki włoskiej marki coraz częściej były wybierane przez gwiazdy kina, telewizji i muzyki. Noszono je na czerwonych dywanach i najbardziej wystawnych rautach. Kolejnym wielkim sukcesem były perfumy Fendi, które zaczęły być wymieniane jako jedne z najbardziej odkrywczych i ultra kobiecych. Wiele z nich stało się perfumiarskimi legendami, jak na przykład słynne Palazzo, czy Fan di Fendi. Nic dziwnego, że o Fendi zaczęli mówić i pisać wszyscy i to nie tylko we Włoszech.

Współpraca Fendi i Versace, czyli niezrównany Fendace
Ostatnimi czasy Fendi podjęło się niecodziennej współpracy, mianowicie połączyło siły wraz z innym włoskim domem mody, Versace. Wyniknęła z tego rzecz szalenie intrugująca, czyli ich wspólna kolekcja znana pod nazwą Fendace.
Donatella Versace oraz Kim Jones i Silvia Venturini Fendi doskonale rozpracowały DNA każdej z marek i wzięły je na wspólny warsztat. Efektem jest kolekcja, w której rzeczy, z jakich najbardziej słynie Fendi, jak i Versace doskonale stapiają się w jedno. Pełne blichtru, nonszalancji i niemałej dawki zmysłowości Fendace jest obecnie wielkim przebojem w świecie mody. Seksowne sukienki, stylowe kurtki bomberki, czy eleganckie torebki opatrzone metką Fendace zawróciły w głowie wielu sławom.
Kampanię Fendace autorstwa Stevena Meisela promują największe gwiazdy modelingu, wśród których znalazła się również Anja Rubik. Towarzyszą jej między innymi Kate Moss, Amber Valetta, Naomi Campbell, Kristen McMenamy, a także Shalom Harlow.
