Jak skutecznie zregenerować siły?

@masha_theone

W większości przypadków, kiedy czujemy się wyczerpani, staramy się zregenerować siły śpiąc dłużej. I ma to sens — w końcu większość z nas nie zbliża się do zalecanych ośmiu godzin snu na noc. Ale co zrobić, gdy nadal czujemy zmęczenie? Jak skutecznie odpocząć w weekend spędzany w domu?

@mikutas

Dlaczego relaks jest tak ważny?

Wszyscy jesteśmy w stanie przeforsować się, aby dotrzymać pilnego terminu lub zakończyć projekt, ale nie powinna to być strategia, którą praktykujemy regularnie. Podobnie jak mięśnie w twoim ciele, twój umysł męczy się po ekstremalnym wysiłku. W kilku badaniach naukowcy odkryli, że praca umysłowa wymaga dużych ilości glukozy. W praktyce oznacza to, że po wysiłku umysłowym musisz regenerować się w taki sam sposób, jak po wysiłku fizycznym.

Mózg nie jest zaprojektowany do nieskończonej produktywności. Co ciekawe, najbardziej wydajny jest kiedy przeskakuje między stanem skupienia i relaksu. Dzieje się tak, ponieważ w okresach odpoczynku, zabawy i relaksu mózg jest w stanie utrwalać wspomnienia, krystalizować naukę i pracować nad rozwiązywaniem problemów. Nawet jeśli wydaje się to sprzeczne z intuicją, czas spędzony na odpoczynku sprawia, że ​​w efekcie jesteśmy bardziej produktywni.

@kayla_seah

Twórczy odpoczynek

Jeśli kiedykolwiek czułeś, że brakuje Ci dobrych pomysłów, doświadczyłeś kreatywnego wyczerpania. Większość ludzi zna to jako brak inspiracji lub twórczą blokadę. Znajdź wtedy czas, by zrobić coś twórczego, coś, co przy okazji okaże się sposobem na odstresowanie i regenerację sił. Może to będzie namalowanie obrazu, wypróbowanie nowego przepisu w kuchni, albo szalik zrobiony na drutach? Wybierz cokolwiek, co pozwoli Ci się skupić chwilowo na pracy manualnej. Taka forma spędzania czasu wolnego uznawana jest za wyjątkowo wyciszającą i relaksującą. Ponadto satysfakcja z widocznych i namacalnych efektów z naszej pracy będzie kolejnym aspektem, który przyczyni się do poprawy naszego nastroju.

@laurralucie

Odpoczynek psychiczny

Czujesz się rozkojarzony, przytłoczony lub w ogóle nie możesz się skupić na wyznaczonej pracy? Prawdopodobnie potrzebujesz odpoczynku psychicznego. Kiedy jesteś wyczerpany psychicznie, możesz mieć wrażenie, że jesteś nieobecny, a wykonanie każdego zadania wymaga dwa razy więcej wysiłku. Odpoczynek psychiczny jest niezwykle ważny,  szczególnie gdy na co dzień zmagamy się ze stresem lub wykonujemy pracę umysłową.

Niezwykle pomocne będzie wprowadzenie drobnych rytuałów, takich jak robienie sobie w pracy małych przerw na złapanie oddechu, notowanie najważniejszych rzeczy – abyśmy nie byli cały czas obciążeni presją pamiętania o wszystkim, a także świadome ograniczanie czasu spędzonego przed ekranami. Zrezygnowanie z komputera, telewizora i telefonu przynajmniej na godzinę przed snem, pozwoli nam zmniejszyć ilość przyswajanych informacji oraz szkodliwego dla nas światła niebieskiego. Dzięki temu ograniczeniu zdecydowanie łatwiej nam się zrelaksować, wyciszyć i zregenerować. Starajmy się także odpoczywać w ten sposób w dni wolne. Jest przecież tyle ciekawych alternatyw!

@laurralucie

Odpoczynek fizyczny

Odpoczynek fizyczny to nie tylko popołudniowa drzemka na kanapie albo przestrzeganie optymalnych ośmiu godzin snu. Odpoczywać możemy także podczas wysiłku – i to całkiem skutecznie! Wybierając się na spacer, przejażdżkę rowerową lub leniwie rozciągając się na macie rozluźniamy całe ciało, aktywujemy hormony szczęścia i relaksujemy nasz umysł. Odpowiednia dawka ruchu to niezbędnik, który pomoże nam w łatwy sposób naładować akumulatory.

@sincerelyjules

Odpoczynek towarzyski

Czasami to zabieganym tygodniu i stresie jaki spotkał nas w pracy jedyne o czym marzymy to zaszyć się samotnie w naszym domu na cały weekend. O ile sporadycznie taka „terapia” może okazać się dla nas niezbędna, nie powinniśmy całkowicie rezygnować ze spotkań towarzyskich. Zachowanie równowagi między relacjami z naszymi bliskimi znajomymi nie tylko pozwoli nam się odprężyć i zrelaksować, ale także skutecznie wpłynie na nasze samopoczucie. Wybierzmy się wspólne do ulubionej kawiarni na kawę, zorganizujmy spontaniczny piknik, idźmy razem na wystawę w muzeum! Takie spotkanie może okazać się niezwykle inspirujące, dzięki czemu zyskamy nową energię do działania.

@laurencrowe88

Odpoczynek: troska o siebie

Czasami zmęczenie i frustracja wynika też z faktu, że w tygodniu jesteśmy zbyt zabiegani by skoncentrować się na swoich potrzebach i drobnych rzeczach, które sprawiłyby nam przyjemność. Wykorzystaj czas wolny aby w spokoju i bez poczucia winy w końcu zatroszczyć się o siebie. Być może będzie to długa kąpiel i wizyta u kosmetyczki, może nadrobienie odcinków ulubionego serialu? Cokolwiek to jest i sprawia, że się relaksujesz – uwzględnij to koniecznie w weekendowym odpoczynku.

Tagi: , , , , ,

Podobne wpisy

by
Poprzedni wpis Następny wpis