Kiszonki na zdrowie

@stylowi.pl

Kiszonki to tradycyjny element polskiej kuchni, który niezależnie od pory roku pojawia się na naszych stołach. Za sprawą swoich niezwykłych właściwości odżywczych, w ostatnich latach stały się jeszcze bardziej popularne. Kiszonki to najprostszy, domowy sposób na wzmocnienie odporności i zachowanie zdrowia. Dlatego jeszcze warto jeść naturalne kiszonki?

@tasty-yummies.com

Właściwości zdrowotne

Ich właściwości zdrowotne były doskonale znane naszym babciom, które zaczynały sezon jesienno-zimowy surówkami z kiszonej kapusty i kiszonymi ogórkami. Dzięki zawartości kwasu mlekowego, który reguluje florę bakteryjną kiszonki mogą być przez nas stosowane jako naturalne probiotyki. Szczególnie wskazane podczas osłabienia organizmu, choroby i kuracji antybiotykami. Dodatkowo, kwas mlekowy to także doskonałe wsparcie dla układu trawiennego oraz skuteczny sprzymierzeniec do walki ze złym cholesterolem.

Kiszonki, tak jak wszystkie warzywa to bogactwo witamin i minerałów. Znajdziemy w nich witaminy z grupy B, A, E, C, a także mikroelementy takie jak: magnez, wapń, fosfor i potas. Kiszone warzywa i owoce mogą zapobiegać chorobom układu krążenia, osteoporozie i anemii. Mogą być także z powodzeniem stosowane w diecie u osób chcących zrzucić zbędne kilogramy – mają wyjątkową niską wartość kaloryczną, a dodatkowo wpływają na przyspieszenie przemiany materii.

Co możemy kisić?

Domowe kiszonki to nie tylko tradycyjne weki z ogórkami czy kapustą. Kisić możemy zarówno warzywa, jak i owoce! Doskonale nadają się do tego: buraki, cukinia, kalafior, marchew, biała rzodkiew, cebula, czosnek, bakłażany paprykę i kapustę pekińską. Owoce, choć znacznie mniej popularne w  Polsce, także sprawdzą się w wersji kiszonej – szczególnie cytryny, śliwki, jabłka i gruszki.

@crowdedkitchen.com

Jak zrobić domowe kiszonki?

Kiszenie to jeden z najprostszych sposobów na przetworzenie i zakonserwowanie warzyw i owoców. Cały proces przebiega praktycznie bez naszego udziału! Jedyne co musimy zrobić to przygotować nasze weki, zalać je solanką z przyprawami i uzbroić się w cierpliwość.

Kiszone ogórki

Kiszone ogórki to wspaniały dodatek do wielu dań, które możemy serwować przez cały rok. Wystarczy ułożyć umyte ogórki w słoiku razem z łodygą kopru, obranym korzeniem chrzanu, liściem laurowym, kilkoma ząbkami czosnku i liśćmi porzeczki. Całość zalewamy solanką, której proporcje powinny wynosić 2 łyżki soli na litr wody. Zakręcamy i czekamy minimum dwa tygodnie, aż nasze ogórki będą gotowe. Jednak tak przygotowane słoiki zachowują świeżość na znacznie dłużej, dlatego warto przygotować ich więcej w sezonie letnim, gdy mamy dostęp do warzyw najwyższej jakości. Takie zapasy z pewnością docenimy w chłodniejszych miesiącach, szczególnie chcąc w naturalny sposób wzmocnić naszą odporność.

@crowdedkitchen.com

Kiszone buraki

Zarówno kiszone buraki jak i sok z kiszonych buraków to niezwykłe bogactwo składników odżywczych, które wprowadzone do naszej codziennej diety mogą przynieść ogrom zdrowotnych korzyści dla naszego organizmu. Aby przygotować je samodzielnie w domowym zaciszu, wystarczy umyć, obrać i pokroić buraki w grube plastry lub kostkę, a następnie umieścić je w słoiku lub kamionce. Dodać czosnek, liść laurowy i ziele angielskie, a całość zalać solanką – tak aby dokładnie zakrywała warzywa. Nasz przetwór będzie gotowy już po około siedmiu dniach. Kiszone buraki to smaczny i uniwersalny dodatek do wielu dań. Możemy wykorzystać je do różnego rodzaju sałatek, przystawek i zup.

Kiszone pomidorki koktajlowe

Kiszone pomidorki koktajlowe to świetny dodatek do mięs, który sprawdzi się szczególnie w sezonie grillowym. Wystarczy umyte pomidorki umieścić w słoiku z dodatkiem czosnku, łodygi kopru, musztardy Sarepskiej, obranego korzenia chrzanu i liści laurowych. Całość zalewamy wodą z solą i odstawiamy na około tydzień. Kiszone pomidorki sprawdzą się także jako dodatek do sałatek, sosów i przystawek.

@pinkines

Kiszone cytryny

Kiszone cytryny to produkt, którego korzenie wywodzą się z kuchni marokańskiej. Słono-kwaśne cytryny to doskonały dodatek do mięs, ryb, gulaszu, sałatek, sosów i zup. Do przygotowania kiszonki najlepiej wybrać owoce z certyfikowanych, ekologicznych upraw, ponieważ przy procesie kiszenia nie pozbywamy się skórki. Ułożone w słoiku cytryny wystarczy zalać solanką z dodatkiem soku z trzech cytryn, ziela angielskiego, kolendry, papryczki chilli, goździków i laski cynamonu. Proces kiszenia cytryn trwa około czterech tygodni. Po tym czasie możemy się delektować orientalnym przysmakiem w naszej kuchni.

Tagi: , , , , ,
by
Poprzedni wpis Następny wpis