Kto powalczy o Złote Lwy podczas 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni?

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni jest jedną z najstarszych imprez filmowych w Europie promujących rodzime kino. W tym roku Złote i Srebrne Lwy zostaną wręczone po raz 43. Festiwal będzie trwać od 17 do 22 września. Jak zawsze publiczność będzie mogła zobaczyć na ekranach gdyńskich kin najnowsze polskie produkcje filmowe.

Program Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych obejmuje trzy sekcje konkursowe: Konkurs Główny, Konkurs Inne Spojrzenie i Konkurs Filmów Krótkometrażowych. W każdej kategorii o nagrodę walczy kilkanaście polskich filmów, wśród których pojawiły się również reżyserskie debiuty. Oprócz konkursów organizowane są także wydarzenia i pokazy towarzyszące. Stałe sekcje to: Czysta Klasyka – przegląd starych polskich filmów zrekonstruowanych cyfrowo, Skarby Kina Przedwojennego, Polonica – produkcje zagraniczne zrealizowane z udziałem polskich twórców. Więcej o festiwalu znajdziecie na stronie: www.festiwalgdynia.pl.

Foto: materiały prasowe

Konkurs Główny 2018 – kto zdobędzie Złote Lwy?

W roku ubiegłym Złote Lwy zdobył film Cicha noc w reżyserii Piotra Domalewskiego. W tym roku o prestiżową nagrodę powalczy 16 filmów polskich twórców – zarówno tych znanych, jak i debiutantów.

7 uczuć, reż. Marek Koterski

To kolejna odsłona przeżyć Adasia Miauczyńskiego. Tym razem bohater wraca do „kraju lat dziecinnych”, aby nauczyć się przeżywania 7 podstawowych uczuć: strachu, złości, smutku, radości, wstrętu, zazdrości i wstydu. Jak zwykle u Koterskiego – nie zabraknie zarówno komicznych, jak i bardzo refleksyjnych momentów.

Autsajder, reż. Adam Sikora

Historia zainspirowana wydarzeniami okresu wojennego i początków lat 80. XX wieku. Franek – student malarstwa – przez przypadek zostaje wciągnięty w tryby totalitarnej machiny. Jego człowieczeństwo i wrażliwość zostają wystawione na próbę.

Dziura w głowie, reż. Piotr Subbotko

Pełnometrażowy debiut reżysera. Bohaterem jest aktor podróżujący po kraju z trupą teatralną – wystawiają Komedianta Thomasa Bernharda. Po wielu latach wraca do umierającej matki i rodzinnej wsi, gdzie spotyka tajemniczego mężczyznę, w którym dostrzega swojego sobowtóra. Chęć dowiedzenia się, kim jest ów człowiek, przeradza się w prawdziwą obsesję i prowadzi do zaskakującego finału.

Eter, reż. Krzysztof Zanussi

Opowieść nawiązuje do legendy o Fauście. Została osadzona w początkach XX wieku, na obrzeżach Cesarstwa Rosyjskiego. Główny bohater – Doktor – prowadzi w austriacko-węgierskiej twierdzy eksperymenty z eterem, który chce wykorzystać nie tylko do uśmierzania bólu, ale również manipulowania ludzkim zachowaniem. Ceną powodzenia jest utrata duszy, a od wiecznego potępienia może wybawić Doktora tylko miłość.

Fuga, reż. Agnieszka Smoczyńska

Cokolwiek znane było kiedyś, inne jest, jeśli z innego przybywamy czasu. Słowa Leszka Kołakowskiego bardzo dobrze opisują fabułę tego filmu. Alicja, przebywając z dala od domu, straciła pamięć. W wyniku tych wydarzeń narodziła się na nowo i stworzyła nową wersję siebie – niezależną i bezkompromisową. Po dwóch lata powróciła do rodziny, nie pamiętając jednak miłości do niej. To trudna sytuacja dla wszystkich – także i męża oraz dzieci Alicji, którym jedynie wyglądem przypomina ona ukochaną osobę.

Jak pies z kotem, reż. Janusz Kondratiuk

Historia rodzinna oparta na faktach. Gdy starszy brat nagle zachorował, młodszy postanowił się nim zająć, pomimo dzielących ich nieporozumień. Film bardzo realistycznie, ale w sposób niepozbawiony humoru, obrazuje słodko-gorzką relację rodzinną.

Juliusz, reż. Aleksander Pietrzak

Juliusz to spokojny, poukładany nauczyciel plastyki. Jego problemem jest ojciec – artysta-malarz prowadzących hulaszczy tryb życia, pomimo ograniczeń związanych z wiekiem i stanem zdrowia. Nie zamierza zmienić swoich nawyków, nawet przeszedłszy drugi zawał. Czy poznana przypadkowo beztroska lekarz weterynarii Dorota będzie rozwiązaniem tych problemów? Niestety – prawdziwe zmartwienia dopiero nadejdą!

Kamerdyner, reż. Filip Bajon

Film przedstawia relacje Polaków, Kaszubów i Niemców przed wybuchem II wojny światowej i na jej początku. Ukazuje narastanie wzajemnej niechęci i naświetla jej przyczyny. Głównym bohaterem jest kaszubski chłopiec, Mateusz Krol, który po śmierci matki zostaje adoptowany przez pruską arystokratkę Gerdę von Krauss i dorasta w pałacu. Z czasem między Mateuszem a jego rówieśniczką Maritą, córką von Kraussów, rodzi się miłość. Tymczasem wybucha wojna, która całkowicie zmieni znany dotychczas świat.

Kler, reż. Wojciech Smarzowski

Problemy kościoła pokazane „od zakrystii” na podstawie historii trzech księży, których losy połączyły przed laty tragiczne wydarzenia. Od tamtej pory w każdą rocznicę swojego cudownego ocalenia duchowni regularnie się spotykają. Każdy z nich zmaga się w swojej codziennej posłudze z innymi problemami. Lisowski, pracownik kurii, robi karierę w wielkim mieście, ale marzy mu się Watykan, niestety na jego drodze staje arcybiskup Mordowicz, używający politycznych wpływów przy budowie największego w Polsce sanktuarium. Trybus jest wiejskim proboszczem, który – chcąc, nie chcąc – z roku na rok coraz bardziej ulega ludzkim słabościom. Kukuła, mimo żarliwej wiary, z dnia na dzień traci zaufanie parafian. Wkrótce losy tych księży znowu się złączą w niezwykłych okolicznościach.

Krew Boga, reż. Bartosz Konopka

Jest wczesne średniowiecze, na ostatnią pogańską wyspę dociera, cudem uniknąwszy śmierci, rycerz Willibrord. Pomaga mu Bezimienny – chłopak pełen ideałów, skrywający przed światem swą tożsamość. Mężczyzn różni praktycznie wszystko, jednak łączy ich wspólny cel – odnalezienie i ochrzczenie ukrytej w górach osady pogan. Kiedy udaje im się dotrzeć na miejsce, muszą stoczyć bój z Geowoldem – kapłanem i wodzem pogan. Niespodziewanie z pomocą przychodzi im Prahwe – charyzmatyczna córka wodza. Wkrótce miłość skonfrontuje się z nienawiścią, a przemoc ustąpi miejsca dialogowi, ale i tak nie obędzie się bez wielu ofiar.

Pewnego razu w listopadzie, reż. Andrzej Jakimowski

Historia Mareczka, Mamusi i przygarniętego przez nią psa Kolesia. Rodzina traci mieszkanie w wyniku brutalnej polityki władz miasta i w listopadzie 2013 roku pozostaje bez dachu nad głową. Bohaterowie tułają się po przytułkach, aż w końcu zadomawiają się na squacie, gdzie są świadkami próby spalenia budynku przez faszystowskie bojówki, które odłączyły się od Marszu Niepodległości 11 Listopada. W filmie wykorzystano materiały dokumentalne.

Twarz, reż. Małgorzata Szumowska

Jacek to młody mężczyzna. Żyje na wsi, na południu Polski, jest fanem zespołu Metallica, nosi długie włosy i zarost. Przez miejscowych uważany jest za dziwaka. W końcu poznaje dziewczynę – Dagmarę, z którą planuje ślub. Niespodziewanie ulega groźnemu wypadkowi podczas pracy na budowie największego na świecie pomnika Chrystusa Króla Polski, w którego wyniku traci swoją twarz. Film zainspirowany jest autentycznymi wydarzeniami i pierwszą w historii Centrum Onkologii w Gliwicach transplantacją twarzy.

Ułaskawienie, reż. Jan Jakub Kolski

Historia o rodzicach żołnierza, opowiadana z perspektywy ich siedemnastoletniego wnuka Janka. Film przedstawia dramatyczne wydarzenia, które miały miejsce w powojennej Polsce. Ma szczególne znaczenie dla reżysera, gdyż fabuła wzorowana jest na życiu jego dziadków – Anny i Jakuba.

Wilkołak, reż. Adrian Panek

Lato 1945 r. Ośmioro dzieci wyzwolonych z obozu Gross-Rosen przebywa w prowizorycznym sierocińcu, znajdującym się w opuszczonym pałacu wśród lasów. Pod opieką Hanki, również byłej więźniarki, powoli odnajdują utracone dzieciństwo. Nie trwa to jednak długo. Wkrótce w okolicznych lasach pojawiają się obozowe wilczury, wypuszczone przez esesmanów. Wygłodzone zwierzęta osaczają pałac, a w jego małych mieszkańcach na nowo budzi się obozowy instynkt przetrwania.

Zabawa, zabawa, reż. Kinga Dębska

Opowieść o trzech pozornie dobrze funkcjonujących kobietach, zmagających się z problemem alkoholowym. Dorota jest znanym prokuratorem, przed konsekwencjami zasłania ją immunitet i mąż – wpływowy polityk, który jednak powoli traci cierpliwość. Teresa przez nałóg straciła rodzinę, jest szanowanym chirurgiem dziecięcym i ordynatorem, sytuacja się komplikuje, gdy przychodzi nietrzeźwa na dyżur. Magda studiuje – świetnie się uczy i ma doskonałą pracę, ale lubi ostro imprezować. Kiedy pewnego razu urywa jej się film, dochodzi do tragedii.

Zimna wojna, reż. Paweł Pawlikowski

Historia pełnej pasji miłości kobiety i mężczyzny, toczącej się w niesprzyjających czasach zimnej wojny. Dzieli ich praktycznie wszystko – głównie pochodzenie i temperament. Mimo różnic i przeciwności losu nie potrafią się rozstać. Reżyser zadedykował film swoim rodzicom – główni bohaterowie noszą ich imiona. Na 71. Festiwalu Filmowym w Cannes film otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię.

Foto: materiały prasowe

Jury 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

Konkurs Główny:

Waldemar Krzystek – Przewodniczący Jury – reżyser i scenarzysta filmowy i telewizyjny.

Elżbieta Cherezińska – absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, autorka powieści historycznych.

Jadwiga Jankowska-Cieślak – znana polska aktorka. 

Dorota Kobiela – scenarzystka i reżyserka, absolwentka ASP w Warszawie. 

Marcin Koszałka – autor zdjęć filmowych, reżyser, scenarzysta, wykładowca, dwukrotny laureat nagrody za zdjęcia na FPFF w Gdyni oraz Brązowej Żaby na Camerimage, trzykrotnie nominowany do Orłów, członek Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej.

Rafał Listopad – absolwent, a obecnie wykładowca łódzkiej PWSFTviT, montażysta i pedagog, członek Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej oraz Polskiego Stowarzyszenia Montażystów.

Joanna Napieralska – absolwentka Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), profesorka UMFC w Katedrze Reżyserii Dźwięku, współpracuje z PWSFTviT w Łodzi i Akademią Muzyczną w Bydgoszczy.

Elwira Pluta – scenografka, dekoratorka wnętrz, autorka instalacji, studiowała w Courtauld Institute of Art, Central Saint Martins School of Art oraz scenografię filmową w Kingston upon Thames University.

Joanna Szymańska – producentka filmowa, aktywistka, zrealizowała kilkanaście krótko- i pełnometrażowych filmów fabularnych i dokumentalnych, w tym także koprodukcje międzynarodowe.

Konkurs Inne Spojrzenie:

Piotr Dumała – Przewodniczący Jury – reżyser, scenarzysta i scenograf filmów animowanych i fabularnych, grafik, autor plakatów i ilustracji książkowych oraz prasowych, wykładowca akademicki, eseista, poeta i prozaik.

Łukasz Ronduda – reżyser filmowy, scenarzysta, pisarz, kurator Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, absolwent programu reżyserskiego i scenariuszowego w Szkole Wajdy.

Maria Zmarz-Koczanowicz – scenarzystka i reżyserka, ukończyła Wydział Malarstwa PWSSP we Wrocławiu (1978) i WRiTV UŚ w Katowicach (1982), w 2008 roku uzyskała stopień doktora sztuki filmowej.

Konkurs Filmów Krótkometrażowych

Maria Sadowska – Przewodnicząca Jury – reżyserka, wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów, ukończyła Wydział Reżyserii PWSFTviT.

Norah McGettigan – pisarka i reżyserka filmowa, Ukończyła studia teatralne na University of Ulster w Irlandii Północnej, a następnie reżyserię filmową w PWSFTviT w Łodzi, gdzie obecnie wykłada i pracuje nad swoim doktoratem.

Leszek Starzyński montażysta, producent, członek Polskiej Akademii Filmowej i Polskiego Stowarzyszenia Montażystów, wykładowca w Gdyńskiej Szkole Filmowej.

Filmy konkursowe można oglądać podczas 43. FPFF w Teatrze Muzycznym w Gdyni, Multikinie w Centrum Gdynia Waterfront, kinie Helios oraz Gdyńskim Centrum Filmowym.

Tagi: , , , ,
by
Poprzedni wpis Następny wpis