Moda i ekologia. Odpowiedzialna moda rewolucjonizuje odzieżowy rynek

@annchristiiiin

Jeszcze do niedawna hasła „moda” oraz „ekologia” raczej nie były za często używane w parze. Na całe szczęście ostatnimi czasy uległo to zmianie wraz ze wzrostem społecznej świadomości względem dbania o naturę. Dzięki podobnemu obrotowi spraw możemy obecnie mówić o bezprecedensowej ekologicznej rewolucji, która objęła właśnie cały świat mody. Tym samym odpowiedzialna moda z przestrzeni teoretyzowania, nieoczekiwanie powoli zaczyna stawać się normą. Najmodniejsza jest teraz bowiem właśnie ekologia.

W trosce o naturę

Nie jest już zapewne dla nikogo przykrą nowością, że ogólnoświatowa masowa produkcja w bardzo negatywny sposób wpływa na środowisko naturalne. Nie ulega wątpliwości, że świat wpadł w trudną do ominięcia pułapkę konsumpcjonizmu, którego główną ofiarą jest właśnie coraz bardziej zanieczyszczona natura. Po dekadach nazbyt euforycznego projektowania i jeszcze chętniej uskutecznianego produkowania, sprzedawania i nabywania, również i świat mody dotknęła ta ponura refleksja. Zauważalnymi głosami w krytycznym dyskursie dotyczącym niezdrowego konsumpcyjnego podejścia do mody, które rujnuje środowisko, zaczęły stawać się poza grupami ekologicznych aktywistów, takich jak na przykład słynni z kontrowersyjnych przedsięwzięć Extinction Rebellion, czy dziennikarzami, również i coraz bardziej wpływowe opiniotwórczo influencerki.

Co ciekawe, nie upłynęło za wiele czasu, kiedy to w ślad za nimi zaczęły iść również i najbardziej liczące się domy mody, na czele z Chanel, Gucci, Pradą, czy Burberry. Luksusowe, a później również i popularne marki łącznie z gigantami takimi jak Adidas, Nike, Reebok, H&M, Zara, czy C&A, zaczęły wydawać wręcz nieprawdopodobnie wielkie sumy pieniędzy na znalezienie wyjścia z tej sytuacji, którym mogło być jedynie znaczne ograniczenie zbyt destrukcyjnych wpływów produkcji. Co jest jednak rzeczą najważniejszą w tej społecznej modowo-ekologicznej debacie i kosztującym miliony poszukiwaniu rozwiązań mających na celu uratowanie wielu terenów naturalnych przed degradacją, a świat przed coraz poważniejszym kryzysem klimatycznym? Jakie są ich konsekwencje owych wciąż nagłaśnianych publicznie działań? Ponadto, czy możliwe jest w ogóle podążanie za trendami, bycie modną i zarazem życie w zgodzie z eko zasadami?

@annchristiiiin

Detale mają znaczenie

Marki traktując nadzwyczaj poważnie ekologiczne wyzwanie rzucone im przez działania w mediach aktywistów i influencerek, zaczęły od wprowadzania niewielkich zmian w łańcuchu projektowo-produkcyjno-sprzedażowym. Detale bowiem, jeśli wziąć pod uwagę ich zmultiplikowanie w milionach transakcji, okazują się mieć niebagatelne znaczenie. Ich moc zaczęła być wręcz niezrównana.

Poza coraz częstszym zastosowaniem bawełny pochodzącej z upraw ekologicznych, rozpoczęła się produkcji nowych, innowacyjnych materiałów przy udziale tych pochodzących z recyklingu, który obejmuje już wykorzystywanie nowoczesnych technologii pozwalających tworzyć nowe rzeczy z wykorzystaniem odpadów pokonsumenckich. Coraz częściej możemy więc stać się właścicielkami wspaniale prezentujących się rzeczy, które zawierają w składzie na przykład recyklingowany poliester, jaki pochodzi z zużytych plastikowych opakowań oraz butelek.

Poza rewolucyjnymi metodami produkcji materiałów, zupełnie inaczej zaczęto podchodzić również do ich barwienia. Podobną głośną rewolucją związaną z innowacyjnymi barwnikami była ta związana z jeansami marki Wrangler. Zarządzający nią nie chcąc już dłużej narażać środowiska i powodując wielkie zużycie energii, jak i wody, a także niebieskich poprodukcyjnych ścieków, przestali korzystać z dotychczasowych pigmentów. Wraz ze sztabem naukowców opracowali nowoczesną metodę zwaną Indigiwood, która pozwala na barwienie odzieży jeansowej w sposób w 100% ekologiczny i obywający się bez zużycia wody.

@andicsinger

Znaczenie zaczęło mieć nie tylko to, z jakich materiałów i przy wykorzystaniu jakich metod zostały wyprodukowane dane rzeczy. Wielką wagę zaczęto przykładać także i do odpowiedniego pakowania sprzedawanych rzeczy. Normą zaczęło być pakowanie bez użycia plastiku, a wyłącznie z użyciem papieru. W siedzibach marek zaczęto opracowywać także znacznie bardziej ekologiczne sposoby transportu, modyfikując zasady logistyczne. To jednak nie koniec rewolucji. Wiele firm planuje również wprowadzenie opakowań wielokrotnego użytku oraz second handów, aby nabywające rzeczy marki konsumentki nagminnie ich nie wyrzucały, a pozwalały dać im drugie życie, oddając w dobre ręce. Okazuje się, że moda i ekologia wcale nie muszą się wykluczać. Od teraz oba terminy wciąż idą w parze, tworząc świetnie zgrany duet.

@the_peach_skin
Tagi: , , ,
by
Poprzedni wpis Następny wpis