Skarby lasu. Kurkowa uczta

@gotujebolubie

Sezonu kurkowego każdego roku z wielką niecierpliwością oczekują wszyscy smakosze. Nietrudno się temu dziwić. Te kuszące wspaniałą słoneczno-rdzawą barwą grzyby, są uważane za jedne z najpyszniejszych. Tak, podobnie finezyjnego smaku na próżno doszukiwać się w innych grzybach. Dla wielu kurki śmiało mogą więc stawać w szranki z borowikami. Podpowiadamy, co smakowitego można wyczarować, mając pod ręką te leśne skarby.

Polowanie na kurki

Pyszna kurka niejedno ma imię. Czasami nazywa się ją również pieprznikiem jadalnym lub bardziej pieszczotliwie, kurzą nóżką, lisiczką, lisicą, stągiewką, czy liszką. Te charakterystyczne i bardzo urodziwe grzyby, na jakie sezon trwa mniej więcej od drugiej połowy czerwca do października, mają swoich braci bliźniaków. Są nimi lisówki pomarańczowe, które określa się też często fałszywymi kurkami, zważywszy na to, że są niejadalne. Wybierając się na leśne polowanie na kurki, pamiętajmy że lisówki posiadają znacznie więcej blaszek. Mają też ciemniejsze owocniki.

Smakowitych kurek wypatrujmy zaś pod grubą warstwą mchu bądź pod liśćmi. Chcąc wyjść z lasu z obfitymi grzybowymi zbiorami, szukajmy drzew, takich jak sosny, świerki, dęby, buki oraz graby. To właśnie z nimi kurki żyją w doskonałej symbiozie.

@iStock

Co potrafi kurka?

Warto wiedzieć, że kurki potrafią znacznie więcej oprócz nadawania daniom niemałej wykwintności. To prawdziwe bogactwo cennych witamin i minerałów. Już od długich wieków świetnie zdawano sobie sprawę z tego, że ten, kto opuści bory z koszem wypełnionym kurkami, będzie nie tylko syty, ale też i zdrowy.

W kurkach odnajdziemy wielkie ilości witaminy B1, B2, B3, B5, B6, H, a także żelaza, wapnia, potasu, miedzi, magnezu, czy fosforu. Kurki dostarczają nawet witaminy D. Są więc jedynym poza promieniami słonecznymi niezwierzęcym źródłem tej witaminy. Jeśli przygotowując je, nie będziemy ich solić, świetnie wspomogą obniżanie ciśnienia. Jedzone regularnie, poprawią też pracę naszego mózgu, zadziałają przeciwzapalnie, antynowotworowo i zapobiegną osteoporozie.

@servingdumplings

Kurkowe smakołyki

Kurki doskonale wzbogacają smak dań. Można je jeść od rana do wieczora. Na śniadanie warto zaserwować sobie iście królewską jajecznicę bądź omlet z kurkami. Na lunch doskonale sprawdzą się grzanki z kurkami i parmezanem wzbogacone o smak tymianku. Jeszcze innym świetnym pomysłem lunchowym, jest przygotowanie tarty z kurkami z ciasta kruchego lub francuskiego. Na obiad albo kolację ugotujmy sobie za to kurkową zupę, czy risotto.

Aby świetnie wydobyć wyrafinowany kurkowy aromat, należy je jednak odpowiednio przygotować. Zanim dorzucimy je do sałatki, wyłożymy na grzanki, czy hojnie obsypiemy nimi nasz quiche, opłuczmy je z piasku. Nie trzymajmy ich za długo w wodzie, ponieważ nie posłuży to ich delikatnej strukturze – nieapetycznie zmiękną.

Idealne kurki powinny być łatwe z gryzieniu, ale też jędrne. Osuszmy je dokładnie i smażmy na maśle z pokrojoną na drobno cebulą przez sześć minut. Po tym czasie znów dodajmy do nich odrobinę masła i smażmy jeszcze trzy minuty.

@unsplash
Tagi: , , , ,
by
Poprzedni wpis Następny wpis