Zastawa stołowa – jak przygotować się na wizytę gości?

Autor zdjęć: Alfy

Niezależnie od tego, czy organizujesz przyjęcie urodzinowe, przygotowujesz się na wizytę gości biznesowych, czy po prostu planujesz spotkanie z przyjaciółmi, warto odpowiednio przygotować stół. Właściwie ułożona zastawa stołowa nie tylko pięknie się prezentuje. Sprawia też, że całe spotkanie nabiera odświętnego charakteru, a wszystkie potrawy, które znajdą się na talerzach, od razu lepiej smakują!

Elementy zastawy stołowej

Co wchodzi w skład zastawy stołowej? Najprościej można powiedzieć, że są to:

  • komplety talerzy,
  • naczynia na napoje,
  • sztućce,
  • inne naczynia, które służą do serwowania potraw.

W skład zastawy stołowej wchodzą więc np. różnego typu szklanki i kieliszki, filiżanki do zupy, półmiski wykorzystywane do drugiego dania, salaterki, kompotierki oraz wazy. Do zestawów tego typu zalicza się też takie naczynia jak karafki, dzbanki, maselniczki, sosjerki, oraz różne rodzaje sztućców (w tym widelczyk do ciasta, widelec do wędlin czy odpowiednia łyżeczka do danego rodzaju kawy). Jak nie pogubić się w tym wszystkim, a co ważniejsze – poprawnie ułożyć wszystkie rodzaje naczyń na stole?

Na początek określ jakiego typu spotkanie organizujesz i ilu gości będzie w nim uczestniczyło.

Jak dobrać nakrycie stołu do sytuacji?

W pierwszej kolejności zastanów się, jak dużego i bardzo rozbudowanego zestawu zastawy stołowej potrzebujesz. Przemyśl też, z jakiego materiału Twoja zastawa ma być wykonana.

Serwisy obiadowe najczęściej kompletowane są tak, aby na stole znalazły się nakrycia dla 6, 12 lub 18 osób.

Jeśli organizujesz obiad dla przyjaciół albo niezobowiązujące spotkanie rodzinne, wystarczy, że w skład wybranego przez Ciebie zestawu wejdą jedynie podstawowe elementy. Będą to: talerze do zupy, drugiego dania i deseru, najczęściej używane sztućce, kilka półmisków i misek oraz, być może, waza do zupy. W takim zestawie nie znajdziesz jednak talerzyków do serwowania przystawek oraz takich naczyń jak octowniki czy kompotiery. Prawdopodobnie nie będą Ci one zresztą w ogóle potrzebne!

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, w której urządzasz bardzo uroczyste przyjęcie. Jeśli planujesz podawać gościom przystawki, zupę, danie główne, deskę serów a po niej również deser, dobrym rozwiązaniem będzie wybór bardziej rozbudowanej zastawy stołowej.

Wybierając odpowiedni komplet obiadowy, zwróć uwagę nie tylko na liczbę elementów, ale też materiał, z jakiego wykonano talerze i inne naczynia do podawania posiłków. Klasyczna, biała porcelanowa zastawa sprawi, że obiad od razu stanie się bardziej uroczysty. Porcelana wzorzysta lub w zdecydowanym kolorze nada całemu przyjęciu nowoczesnego charakteru. Ale uwaga! Jeśli zdecydujesz się na nią, uważnie dobieraj takie dodatki jak obrus, serwetki czy stroik, który ustawisz na środku stołu. Jeśli będą zbyt wyraziste, zaczną konkurować z elementami zastawy, a cały stół będzie sprawiał dość kiczowate wrażenie!

Serwis obiadowy ze szkła czy kamionki przyda Ci się z kolei na co dzień, kiedy do stołu siadają jedynie Twoi najbliżsi domownicy.

Najważniejsze zasady nakrywania stołu

Podstawową zasadą nakrywania stołu jest zapewnienie gościom wygody podczas spożywania posiłku. Co to oznacza? Elementy nakrycia dla każdej osoby powinny być rozłożone na szerokości ok. 70-80 cm (przy wersji rozbudowanej) i ok. 60 cm, jeśli planujesz mniej oficjalne spotkanie. Dopilnuj też, aby przerwa pomiędzy nakryciami kolejnych osób wynosiła ok. 30 cm. Dzięki temu zyskasz pewność, że Twoich gości czeka wygodne spotkanie, które na pewno potrwa dość długo!

Podczas nakrywania stołu pamiętaj o serwetkach dla gości! Ułóż je na naczyniu, które będzie wykorzystywane podczas przyjęcia jako pierwsze (zwykle jest to talerz przekąskowy albo naczynie do zupy). Reguły savoir vivre zakładają, że pierwszy serwetkę rozkładasz Ty jako gospodarz, a dopiero potem po serwetki sięgają Twoi goście.

Jak poprawnie ułożyć talerze?

Wszystkie elementy zastawy stołowej układaj w odległości minimum 2 cm od krańca stołu. Nakrycie stołu rozpocznij od ułożenia dużych, płaskich talerzy dla wszystkich gości. Takie talerze nazywane są „talerzami serwisowymi” albo „podtalerzami”. Nie nakłada się na nie posiłków – ich głównym zadaniem jest wyznaczenie środka nakrycia. Takie talerze są też swego rodzaju podstawką pod pozostałe elementy zastawy stołowej.

Na talerzach serwisowych zawsze najpierw układane są talerze do drugiego dania. Co potem? To zależy od tego, jakie menu zaplanowałeś dla swoich gości. Jeśli spotkanie przy stole rozpoczyna się od przystawek, na talerzach do drugiego dania ułóż właśnie talerzyki do przystawek. Dopiero kiedy goście je zjedzą, wyniesiesz małe talerzyki, a na każdym talerzu serwisowym umieścisz naczynia do zupy. Talerzyki deserowe podasz z kolei dopiero po zjedzeniu przez gości drugiego dania i uprzątnięciu dużych talerzy przeznaczonych do tego posiłku.

Jak rozmieścić przy nakryciach szklanki i kieliszki? Zawsze ustawiaj je u góry nakrycia, po prawej stronie od talerza serwisowego. Najbardziej po lewej stronie umieść szklankę do wody, potem kieliszek do szampana, kieliszek do czerwonego wina i na końcu – kieliszek do wina białego.

Jak ułożyć sztućce przeznaczone na ważne przyjęcie?

Podstawowa zasada układania sztućców jest bardzo logiczna – ułóż je w kolejności użycia! Najdalej od talerza powinny więc znaleźć się te sztućce, które zostaną użyte jako pierwsze. Noże zawsze układaj ostrzem w górę, a widelce – dnem do powierzchni stołu. Sztućce, których goście mają użyć do zjedzenia deseru, powinny znaleźć się na górze, nad talerzem. Łyżeczka niech będzie odwrócona w stronę głównego widelca, a widelczyk – w kierunku łyżki do zupy.

Przygotowanie się na wizytę gości i zaserwowanie im odświętnego obiadu wymaga nieco wiedzy i wprawy. Zajmuje też sporo czasu – trzeba opracować menu, ugotować wszystkie dania, a potem odpowiednio nakryć i udekorować stół. Czy warto? Oczywiście! Twoi znajomi na pewno docenią włożony w przygotowania trud, a Ty zrobisz na nich ogromne wrażenie. Jeśli z kolei spotykasz się z Klientami lub partnerami biznesowymi, od razu wydasz się bardziej elegancki i profesjonalny!

Tagi: , ,
by
Poprzedni wpis Następny wpis