Zielona dieta na wiosnę

@camillestyles.com

Zielone warzywa są skarbnicą wielu cennych składników odżywczych. Za ich barwę odpowiada chlorofil, który bierze udział w procesie fotosyntezy, zamieniając energię słoneczną w odżywcze dla roślin węglowodany. Jednak chlorofil pełni ważną funkcję nie tylko dla roślin, ale także dla naszego organizmu. Wykazuje silne działanie przeciwzapalne, oczyszczające oraz antyoksydacyjne. Ma pozytywny wpływ na pracę układu pokarmowego i wspomaga odchudzanie dzięki przyspieszonej przemianie materii. Oprócz tego, zielone warzywa są istotnym źródłem  m.in. witamin, minerałów, błonnika, białka i kwasu foliowego.

@leniwaniedziela.pl

Cenne źródło żelaza

Żelazo to składnik, którego niedobór może wywołać bardzo poważne konsekwencje. Jest składnikiem wchodzącym w skład hemoglobiny, odpowiedzialnym za transport tlenu do wszystkich komórek organizmu. Redukuje poziom złego cholesterolu we krwi oraz bierze udział w syntetyzowaniu hormonów. Dieta bogata w żelazo wzmacnia odporność organizmu i zabezpiecza przed różnego typu infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi. Jego zapotrzebowanie u kobiet jest duże, szczególnie w okresie ciąży.

Witaminowy koktajl

Zielone warzywa to niezastąpiona bomba witaminowa. W ich składzie znajdziemy między innymi witaminę C wykazującą silne działanie antyoksydacyjne, której dostarczą nam więcej niż owoce cytrusowe. Ta niezbędna dla organizmu człowieka witamina zadba o naszą odporność, przyspieszy gojenie się ran, złagodzi podrażnienia, a nawet zniweluje skutki uboczne stosowania niektórych leków i używek. Ważną funkcją witaminy C jest również udział w syntetyzowaniu kolagenu, jednego z istotnych elementów współtworzących strukturę skóry. Zapewnia cerze witalność, elastyczność oraz zdrowy blask.

Tak samo ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jest witamina E, którą znajdziemy w warzywach takich jak awokado, szparagi czy jarmuż. Chroni organizm przed wolnymi rodnikami, wzmacnia odporność oraz zapobiega uszkodzeniom naczyń krwionośnych.

@topwithcinnamon.com

Witamina K – niezbędna do prawidłowego procesu krzepnięcia krwi to także jeden ze składników znajdujących się na liście wartości odżywczych zielonych warzyw. Zapobiega krwotokom, przyspiesza gojenie się ran i powierzchownych uszkodzeń skóry. Wzmacnia strukturę tkanki kostnej, tym samym redukując ryzyko zachorowania na osteoporozę. Zwalcza stany zapalne i przeciwdziała infekcjom, dlatego tak ważne jest, by w odpowiednich ilościach dostarczać ją wraz z dietą do organizmu.

Zielone warzywa to także cenne źródło witamin z grupy B. Najwięcej znajdziemy jej w szpinaku, cukinii i brokułach i brukselce. Regularna suplementacja witamin z grupy B przyczynia się do wzmocnienia naturalnej bariery ochronnej organizmu, zwalczy ryzyko wystąpienia zaćmy, a także doda energii w ciągu dnia.

Oprócz tego w zielonych warzywach znajdziemy duże ilości witaminy A, bez której prawidłowy rozwój organizmu jest zaburzony. Witamina A odpowiedzialna jest za jakość widzenia oraz ogólne zdrowie oczu, skóry, paznokci oraz włosów.

@heatherchristo.com

O czym warto pamiętać?

Aby cieszyć się pełnią wartości odżywczych świeżych, zielonych warzyw należy pamiętać, ze nie bez znaczenia jest ich pochodzenie. Wybierajmy produkty z ekologicznych upraw, które nie stosują sztucznych nawozów i oprysków. W okresie jesienno-zimowym wybierajmy produkty mrożone. Proces mrożenia warzyw prawie w żadnym stopniu nie pozbawia ich wartości odżywczych, dzięki czemu mogą z powodzeniem zastąpić świeże warzywa w okresie, gdy w sklepach i na straganach wybór jest mocno ograniczony.

@donnahay.com.au

Ile warzyw powinniśmy jeść każdego dnia?

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dorosły człowiek powinien spożywać codziennie minimum 400 g warzyw, najlepiej rozdzielonych na 5 odrębnych posiłków. Dieta bogata w warzywa (nie tylko te zielone) przynosi wiele korzyści dla organizmu.  Pomaga zredukować i utrzymać prawidłową masę ciała, poprawia trawienie, obniża ryzyko wystąpienia wielu chorób m.in. cukrzycy. Zbilansowana dieta wpływa również pozytywnie na nasze samopoczucie i wygląd. Składniki odżywcze dostarczane wraz z pożywieniem mają zbawienny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

Tagi: , , , , ,
by
Poprzedni wpis Następny wpis