Czy kawa z ekspresu jest zdrowsza?

Kawa to niezwykle aromatyczny napój, który kochają ludzie na całym świecie. Istnieje kilka sposobów jej parzenia. Jednym z nich jest wykorzystanie ekspresu, jednak takie urządzenie występuje w wielu wariantach. Czy kawa parzona w ten sposób jest zdrowsza? Jaką metodę jej przygotowywania wybrać?

Sposoby parzenia kawy a jej właściwości

Kawa jest bogata w różnego rodzaju związki i substancje, które wpływają pozytywnie na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Są to m.in. antyoksydanty opóźniające procesy starzenia i zmniejszające ryzyko rozwinięcia się nowotworu. Warto jednak pamiętać, że każde ziarno może mieć nieco inny skład, w zależności od gatunku czy miejsca pochodzenia. Na prozdrowotne właściwości kawy wpływa również sposób jej przygotowania.

Istnieje kilka sposobów zaparzenia kawy. Najczęściej stosuje się następujące metody:

  • ekspres ciśnieniowy,
  • ekspres na kapsułki,
  • ekspres przelewowy,
  • kawiarka,
  • French Press.

Kawa z ekspresu ciśnieniowego

Jedną z najzdrowszych odsłon kawy jest ta z ekspresu ciśnieniowego. Wszystko polega bowiem na przepuszczaniu wody pod wysokim ciśnieniem przez świeżo zmielone ziarna kawy. W ten sposób można uzyskać wszystkie prozdrowotne właściwości kawy, jakie zwykle ulatniają się z już przygotowanych mieszanek. Najlepiej korzystać z ekspresów tego typu, które samodzielnie mielą ziarna na bieżąco. Istnieje także opcja zakupienia osobnego młynka. Wystarczy zmielić odpowiednią porcję ziaren, a następnie przełożyć je do ekspresu ciśnieniowego i zaparzyć.

Kawa z French Pressa

French Press to charakterystyczne naczynie ze specjalnym tłokiem i sitkiem. Takie elementy pozwalają na oddzielenie parzonych ziaren od napoju. W takim urządzeniu stosuje się jednak specjalne filtry, które mogą zatrzymywać cenne składniki kawy w postaci polifenoli. Z tego powodu gotowy napój zawiera mniej ważnych substancji niż ten z ekspresu ciśnieniowego.

Kawa z ekspresu na kapsułki

Kawa z ekspresu na kapsułki również może być zdrowa. Najważniejsze jest jednak zadbanie o jakość kupowanych produktów. Muszą być one przede wszystkim szczelnie zamknięte. W innym przypadku cenne substancje zawarte w zmielonych ziarnach mogłyby się utlenić. Przed zdecydowaniem się na konkretny produkt warto sprawdzić, z czego składa się kapsułka i jaka kawa została wykorzystana do ich stworzenia. Jeśli natomiast chodzi o samo urządzenie, doskonale sprawdzi się ekspres na kapsułki. Można zakupić go m.in. na stronie Nespresso.com. Kawa w kapsułkach Nespresso to 100% ziaren kawy wysokiej jakości, starannie wyselekcjonowanej. Nie zawiera żadnych dodatków takich jak mleko w proszku czy śmietanka.

Kawa z kawiarki

Jednym z najłatwiejszych sposobów parzenia kawy jest wykorzystanie kawiarki. Składa się ona z komory na mieloną kawę i wodę. Po podgrzaniu na kuchence oba elementy łączą się, tworząc pyszną kawę. Ma ona zarówno wady, jak i zalety. Zawiera mniej antyoksydantów niż w przypadku ekspresu ciśnieniowego czy na kapsułki, ale jednocześnie jest łagodniejsza. To dobra wiadomość dla osób, które cierpią na problemy żołądkowe po spożyciu kawy.

Kawa z ekspresu przelewowego

Kolejnym rozwiązaniem jest parzenie kawy w ekspresie przelewowym. W takim urządzeniu stosuje się specjalne filtry, które zapobiegają przedostawaniu się ziaren do napoju. Mają one jednak ważną wadę – często zatrzymują cenne substancje zawarte w kawie, które rozpuszczają się w tłuszczach. Mowa tu np. o kafestolu i kafeolu. Związki te pozwalają na zmniejszenie ryzyka rozwinięcia się nowotworu. Kawa z takiego ekspresu nie jest zatem tak zdrowa, jak z urządzenia ciśnieniowego czy kapsułki wysokiej jakości.

Właściwości zdrowotne kawy a jakość ziaren

Warto jednak pamiętać, że złej jakości kawa przygotowana z użyciem najlepszej metody również nie będzie bogata w cenne składniki odżywcze. Ziarna muszą być odpowiednio wyselekcjonowane i palone z wykorzystaniem sprawdzonych technik. Z tego powodu poleca się wybierać te produkty, co do których pochodzenia ma się pewność i wie, że nie tylko smakują niepowtarzalnie, lecz także są bogate w antyoksydanty i inne substancje korzystne dla ludzkiego organizmu. Obecnie na rynku znaleźć można różne mieszanki kaw, często rosnące również na ekologicznych plantacjach.

Na jakość kawy trzeba zawrócić uwagę zarówno w przypadku całych ziaren, jak i wariantów zmielonych czy kapsułek. Odradza się jednak kupowanie mielonych produktów, ponieważ w trakcie przechowywania w opakowaniu utleniają się z nich cenne substancje. Znacznie lepszym pomysłem okazuje się postawienie na hermetycznie zamknięte kapsułki lub całe ziarna do samodzielnego rozdrobnienia. Warto dodać, że niektóre kawy, wysokiej jakości posiadają odpowiednie certyfikaty, które ją potwierdzają. Na stronie Nespresso do takich kaw zalicza się Master Origins Indonesia z certyfikatem Fairtrade.

Jakość ekspresu również ma znaczenie

Wybierając ekspres, warto zwrócić uwagę na jego dokładne parametry. Znaczenie ma temperatura wody, a w przypadku modeli ciśnieniowych – również ciśnienie, które odpowiada za parzenie ziaren. To właśnie okoliczności, w jakich kawa jest łączona z wodą, wpływają na uwalnianie z niej cennych substancji i głębokiego smaku. Warto więc postawić na urządzenie, które pozwala na uzyskanie pysznej kawy we własnym domu. W połączeniu z wysokiej jakości ziarnami możesz mieć pewność, że zaparzona kawa będzie pełna prozdrowotnych właściwości.

Tagi: , , ,

Podobne wpisy

by
Poprzedni wpis Następny wpis