Bottega Veneta to włoska marka, która zrobiła w ostatnich dekadach wręcz nieprawdopodobną karierę. Przez krytyków mody jest uznawana za jeden z najciekawszych galanteryjnych domów mody na świecie. Na czym polega jej fenomen?
Torebki marzeń z Vicenzy
Początki luksusowej marki Bottega Veneta sięgają lat sześćdziesiątych XX wieku. Firma powstała 1966 roku na północy Włoch, u podnóży Alp Weneckich, mianowicie w Vicenzie. Jej twórcami byli Michele Taddei oraz Renzo Zengiaro.
Obaj panowie już lata wcześniej zafascynowali się sztuką rzemiosła. Swego czasu zamarzyli o stworzeniu butiku, w którym będą mogli sprzedawać doskonale zaprojektowaną i ze sznytem wykonaną galanterię skórzaną. Już w pierwszych latach powstania firmy zrodził się pomysł na torebki, które są sprzedawane po dziś dzień. Co ciekawe, owe torby uznaje się też za jedne z najbardziej intrygujących modeli wszech czasów. To słynne torebki wykonane metodą intrecciato, którą nazywa się również warkoczową.
Rewolucja we włoskim świecie galanteryjnym
Michele Taddei i Renzo Zengiaro swą warkoczową torbą zrewolucjonizowali świat torebek. Otóż dotychczas wśród największych włoskich elegantek prym wiodły torebki usztywniane. Teraz mając przed oczami te wykonane z bardzo miękkiej, mięsistej skóry, były nieco zaskoczone. Po pewnym czasie przekonały się jednak do tego niestandardowego pomysłu.
Warkoczowa torebka od Bottega Veneta stała się synonimem szyku i klasy. Zamarzyły o niej nie tylko mieszkanki Vicenzy, czy niedalekiej Wenecji, ale i Rzymu. Po torebkach przyszedł czas na równie ekskluzywne obuwie – piękne klasyczne czółenka, botki i szpilki.
Bottega Veneta na modowym szczycie
W latach siedemdziesiątych pomysłodawcy innowacyjnych warkoczowych torebek nie stali już na czele zarządu. Zarządzanie zostało przekazane byłej małżonce Michele Taddei, Laurze Moltedo. Trzeba przyznać, że firmie wyszło to na dobre.
To właśnie Moltedo przyczyniła się do tego, że marka stała się prawdziwą galanteryjną legendą. Jako że miała niemałą smykałkę do interesów, wypromowała ją w wielu europejskich krajach, także w Stanach Zjednoczonych. Co ciekawe, w Ameryce patronem marki stał się Andy Warhol, który pozując do zdjęć z jej butami, składał na nich pocałunek. Nakręcił też popularny film promocyjny. Nietrudno sobie wyobrazić, jak wspaniale zadziałało to na promowanie Bottegi.
Marka przeżyła mały kryzys w latach dziewięćdziesiątych, jednakże wyszła na prostą dzięki niesztampowym projektom Tomasa Maiera. Po nim pałeczkę przejął równie utalentowany Daniel Lee.
Poza galanterią Bottega Veneta wypuszcza też regularne odzieżowe kolekcje. Ich oryginalne sukienki, czy żakiety uwielbiają nosić gwiazdy, na przykład Monica Bellucci, Alexa Chung, czy Kim Kardashian. Wielką estymą cieszą się też perfumy marki. Warto wypróbować na przykład Knot, zmysłowy, ponadczasowy i elegancki zapach, w którym dominuje neroli, klementynka, lawenda, piwonia, piżmo i fasola tonka.